Misdienaar zijn

Uitleg en verdieping voor de misdienaars.
Afgelopen zaterdag zijn de misdienaars van de kerk St. Jan te Kaatsheuvel bijeengeweest voor uitleg en verdieping over het misdienen.
Misdienaars en acolieten hebben verschillende taken tijdens de eucharistieviering.
Ze zijn verantwoordelijk voor het gereedmaken van het altaar.
De ciborie of schaal met nog niet-geconsacreerde hosties en kelk worden door hen aan de priester gegeven.
Ook zorgen zij voor water en wijn, zodat deze gemengd kunnen worden voorafgaand aan de consecratie en voor de handwassing.
Daarnaast wordt een bel geluid bij binnenkomst en wordt er gebeld tijdens de consecratie.
Ook de wierook en het wierookvat en het wijwatervat met daarin de wijwaterkwast vallen onder de taken van de misdienaar of acoliet.
Maar waarom(zo)?
– De meeste kerken zijn in een kruisvorm gebouwd;
– De priester wast zijn handen voor de consecratie;
– Het evangelieboek en de offergaven worden bewierookt;
– Er zijn treden omhoog naar het tabernakel.
Diaken Alexis gaf met drie lezingen vanuit de bijbel uitgebreid uitleg hierover.
Hierna konden alle overige vragen gesteld worden.
Mocht jij ook graag misdienaar of acoliet worden, dat kan!!
Voor meer informatie stuur een mailtje naar jeugd-jongeren@parochiewillibrord.nl