Terugkom avonden Eerste Heilige Communie

Terugblik Summerparty communicanten
Afgelopen week 26 en 28 juni zijn we met de communicanten op de pastorie in Loon op Zand en het parochieel centrum in Kaatsheuvel bijeengeweest.
Ook de kinderen die nu in groep 5, 6 en 7 zitten en dus eerder hun eerste heilige communie hebben gedaan waren hiervoor uitgenodigd.
Inmiddels weten we van andere bijeenkomsten met kinderen dat pannenkoeken een favoriete maaltijd is voor de kinderen.
We hebben in totaal maar liefst 80 pannenkoeken gebakken en 8 liter verse fruitsalade gemaakt.
De kinderen hebben er heerlijk van gesmuld.
Pannenkoeken met stroop en suiker etend en zittend op de picknickkleden op het gras in de mooie tuinen van de pastorie en het parochieel centrum.
Tijdens het eten zijn we met de kinderen in gesprek gegaan over maaltijd vieren.
Hoe doe je dat, met wie en waarom?

Al snel bleek dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is dat wij iedere dag voldoende te eten hebben.
Samen bijeen komen voor een maaltijd wordt al eeuwen lang gedaan.
Het is een moment van ontmoeting, gesprek en gezelligheid.
Ook Jezus ging met zijn vrienden aan tafel en sprak over belangrijke dingen die met ons geluk te maken hebben.
Na de maaltijd zijn we met groepjes de kerk gaan bezichtigen.
Op verschillende plaatsen lagen kaartjes die ons geluk kunnen brengen.
Zoals bij de heiligenbeelden het kaartje “behulpzaamheid” te vinden was.
De heiligen hebben ieder op hun manier anderen geholpen naar het voorbeeld van Jezus.
B.v. de H. Willibrord heeft het geloof overgebracht naar Nederland.
Bij de biechtstoel lag het kaartje vergeving.

Door iemand te vergeven wordt jij zelf er gelukkiger van en al helemaal als God je vergeeft.
Je voelt je vrij van boosheid, verdriet enz.
Toen de kinderen alle 9 kaartjes gevonden hadden zijn we een knapzak gaan maken met als inhoud de kaartjes van geluk en 10 hartjes om de liefde die de kinderen ervaren uit te delen aan hun medemens.
We hebben vele positieve reacties gekregen van deze geweldige bijeenkomst.
Wil je meer weten over de nieuwe vorm en uitdragen van ons mooie geloof?
Stuur een mail naar: jeugd-jongeren@parochiewillibrord.nl en wij vertellen u er alles over.